Bagdad verde sau cum am vazut viitorul

Nu-mi lua lumina ochilor sayeed , ai mila de un biet neputincios si nu ii rapi frumusetea diminetilor! Iti voi da calul meu, iti voi da haina mea cea scumpa si pungile mele cu arginti si marfurile mele venetiene, numai nu-mi lua lumina ochilor ! Voi pleca in pelerinaj la Mecca si ma voi ruga pentru sanatatea ta, iti voi da inelele mele cu margaritare si pergamentele mele scumpe din cufarul din colt, numai nu ma schilodi pe viata ! Blestemata fie ziua in care am intalnit alaiul lui Iusuf bei si am indraznit sa ii laud sotia frumoasa, blestemata fie ziua in care am pasit in Cairo si blestemata fie ziua cand am plecat din Bagdadul tatalui meu! Blestemata sa-ti fie mana, sa iti putrezeasca iar cainii vagabonzi sa se pise pe ea in varful muntilor de gunoi!

Sayeed, te rog, nu-mi rapi lumina ochilor care au vazut Bagdadul inverzit, de parca ar fi fost pusa o cupola de smarald asupra lui si cele doua luni aparute in timpul zilei pe cer si creaturi cu doua capete plimbandu-se ziua in amiaza mare pe strazile orasului, iesind din ziduri, aparand in camerele fiicelor noastre, speriindu-ne sotiile si servitorii cu rasetele lor ca de tunet. Oh, teribila si infricosatoare zi ! Si cate minunatii mi-au fost date sa vad atunci, de credeam ca ochii mei nu se vor mai satura si nu vor mai apuca sa vada nici in visele noastre cele mai nebune. Cand eram fecior in casa tatalui meu si abia ma ridicam la genunchiul batranului ca sa ma apuc de poala hainelor lui si sa trag de ele ca sa ma ridice in brate, unul din sclavi a vrut sa rada de un biet copil nestiutor si mi-a dat sa mananc niste prajituri ciudate cu niste seminte ciudate de mac si am visat in ziua aia mult si bine la umbra smochinilor din curte, fecioare cu haine de diamant si profeti cu barbii lungi si albe din care curgea ninsoare de acoperea muntii cei mari , am visat si muntii Indului de care imi povestea tatal meu intors din calatorii, numai ca eu eram mai inalt decat ei si atingeam norii cu crestetul capului si am visat si djini si sultani si tigri, dar nicicum visele acela nu au egalat ciudateniile pe care le-am vazut in ziua aceea. Asteapta putin sayeed, tine-ti mana de la fapta marsava si asculta-ma cat bei un ceai si mananci putina halva.

Era a doua saptamana din intaia luna de primavara. Bagdadul era linistit, inca nu venisera caravanele asa ca toate strazile era cuprinse de o amorteala. Orasul era batran si isi arata varsta. Ma chinuiam sa termin de scris o carte ceruta de unul din negustorii orasului cand am vazut ziua transformandu-se intrun apus verde, desi nu erau decat primele ceasuri ale diminetii. Crezusem ca ma inseala ochii sau ca m-a lovit cine stie ce afectiune, insa nu eram numai eu cel care se plangea. Iesiti in strada erau toti cunoscutii mei si cu totii ne intrebam si ne minunam cum de s-a intamplat una ca asta. Unul din nepotii mei ne-a aratat cele doua luni, doi bani mari de smarald aparute pe cer , una de-a dreapta si cealalta de-a stanga soarelui cautand sa il inghita fiecare si apoi sa se inghita una pe cealalta, de parca erau cuprinse de o lacomie demna de snoavele povestitorilor. O si ce furtuna teribila s-a starnit cu cele doua luni verzi au acoperit lumina noastra… De dincolo de zidurile orasului am putut auzi urletele vantului nebun, de parca ar fi fost un sacal calarind o coloana de nisip. Si fulgerele au inceput sa brazdeze cerul si in loc sa inceapa sa ploua, din cer au cazut fulgi grei, verzi, ca foitele de aur pe care miniaturistii le folosesc la picturile lor. In mai putin de doua ceasuri, casele mai nefericite s-au surpat sub greutatea lor. Dar asta nu a fost tot. Am vazut pasari ciudate in inaltul cerului, pasari de metal care zburau fara sa dea din aripi, mai repede decat orice altceva am vazut noi. Iar la unele, flacari le ieseau din cozi. Am zarit elefanti de fier pe strazile noastre, masivi care rascoleau si faceau pamantul sa tremure atunci cand se miscau pe langa noi. Hohoteau de parca ar fi avut un iad intreg in maruntaiele lor, masinarii de demoni. Copiii noastri au plans in ziua aceea si femeile noastre, chiar si noi caci credeam ca a venit sfarsitul nostru. Si focul era peste tot, verde. Si omul cu care te intalneai pe strada tot verde era. Am vazut apoi turnuri de sticla aparand si disparand in fata noastra, rape si hauri cascandu-se intunecate sub picioarele noastre flamande, si am vazut casa mea despicata de la jumatate ca de o sabie, patul meu stand pe doua picioare si frumosul meu Oud cu gatul de fildes, taiat pe jumatate, cu corzile inca intinse. In ziua aceea mult barbati au vazut grozavii mai mari si multora, parul li s-a facut alb ca lana mieilor. Si apoi am vazut oamenii. Mergeau linistiti pe strazile noastre, ieseau din peretii caselor noastre si nu ne vedeau. Unii aveau 3 ochi, unii nu aveau deloc. Am vazut barbati cu doua capete si unii fara niciunul. Am vazut animale ciudate si din desert au navalit peste noi lupi in doua picioare care ne-au furat copii. Si ne-am rugat la tot ce stiam, insa nimic nu parea sa ne asculte… Si totul dintr-o data, pe cat de brusc a inceput, s-a oprit. Pe cand paraseam Bagdadul, mai sarac si mai infricosat, emirul poruncise ca alchimistul sa fie ingropat de viu. Dar nu cred ca acela sa fi avut ceva de-a face cu ziua precedenta… nu era altceva decat un batran prost.

Ai terminat si ceaiul si halvaua… si te grabesti caci vine dimineata si Iusuf bei te asteapta cu vesti. Nu ii poti spune ca ti-ai facut datoria ? Iar eu si familia mea vom pleca din Cairo la caderea noptii fara sa se mai auda de noi… Nu poti lasa lumina ochilor unui batran care a vazut Bagdadul sub o cupola de smarald si doua luni flamande furagindu-se pe cer si monstrii minunati ? Nu iti faci decat munca de calau… Blestemati sa fie cei care fac din oameni calai !

Acest articol a fost publicat în Fără categorie și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

