” Nader si Simin – o despartire” , radiografie iraniana

„A Separation”, celălalt nume după care este cunoscut filmul lui Asghar Farhadi, este printre puţinele opere de cinematografia iraniană, care scapă de cenzură şi care se prezintă cu fruntea sus la fiecare festival internaţional de film.

Iranul este o lume ascunsă. În special, din cauza unei cortine groase, ca de plus, care cenzurează, care modifică, alterează imaginea unei societăţi. Fie că vine din partea Iranului în sine, fie a celorlalte agenţii de ştiri străine. Ajungi să fii obişnuit cu aceleaşi imagini de cetăţeni patrioţi care trăiesc fericiţi într-o dictatură religioasă, sau, de partea cealaltă a oglinzii, cu o tare care dă naştere unui coşmar atomic. Undeva între aceste două idei, familia, drama cotidiană, simplul, se pierd.

Regizorul urmăreşte tocmai felul de adaptare a unei familii obişnuite, care se trezeşte pusă în faţa unor evenimente nefericite, care îi zdruncină temelia. Până aici, nimic ieşit din comun. Dar filmul continuă să strălucească. Nader şi Simin au fost căsătoriţi fericit timp de peste 10 ani. Acum însă, Simin a făcut rost de vizele necesare pentru ca fiica lor să plece din ţară la studii. Nader însă nu le poate însoţi din cauza tatălui său, bolnav de Alzheimer căci, în cultura arabă, tatăl joacă un rol important în viaţa primului său născut. Aici intervine divorţul. Simin îl părăseşte pe Nader, lăsându-l să aibă grijă de fiica lor şi de tatăl bolnav, lucru care îl forţează să angajeze o femeie ca menajeră. Ceea ce el nu ştie, e că aceasta este însărcinată şi că lucrează fără voia soţului ei. De aici, viaţa pentru Nader devine un nesfârşit şir de lovituri. Din cauza unei neînţelegeri, el o va alunga pe femeie, aruncând-o pe scări, fapt ce va veni să îl bântuie peste câteva zile când va afla că aceasta a pierdut copilul şi că acum, soţul ei îndurerat îl dă în judecată.

Spuneam în titlu că filmul reprezintă o radiografie a întregii societăţi. Implicaţiile, evenimentele, micile detalii culturale care răzbesc printre paginile scenariului, crează o imagine nouă a Iranului, aşa cum jurnalele de ştiri occidentale, nu mai difuzează de mult timp. Felul în care toate evenimentele par să se îngrămădească, unul peste celălalt, pe umerii celor doi protagonişti, par puţin absurde şi te fac să te întrebi „când se va termina totul”. Intuieşti că sunt lucruri ascunse, nespuse, ghiceşti motivaţiile unor personaje, dar finalul îţi dă totul peste cap cu un răspuns ascuns într-o scenă tăiată, la jumătatea filmului.

Trebuie să recunosc, mă aştept ca producţia să fie reluată peste câteva luni de către Hollywood şi să fie transformată într-un remake. Dar nu ştiu dacă se va ridica la înălţimea aşteptărilor pe care acest film le-a putut ridica. Nu ştiu, nu cred şi nici nu vreau. Leila Hatami, actriţă care joacă rolul lui Simin, e, fără doar şi poate, cea mai frumoasă femeie de pe ecran. Nu ar avea substitut.

Citeste mai mult AICI

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în academic link și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la ” Nader si Simin – o despartire” , radiografie iraniana

  1. rostam zice:

    Doamne cit de inculturi sunteti si pe linga asta faceti si comentari ,in primul rind Iranul nu este o tara araba si are una din cele mai vechi culture in lumea adica cultura Persana, si in 2 rind nu inteleg ce legatua are regimul impus tot de civilizati ?????!!!!!!!!1 american si europian cu cultura si civilizatia unei natii asa ca prima data ve adunati niste informati si culturi generale despre care vreti sa dati prarea si apoi apucati sa comentati ceva.

    • dionis zice:

      1) mai intai observati felul in care comentati dumneavoastra si pe urma va legati de recenzia mea.
      2) mea culpa pentru atasarea Iranului la tarile arabe…
      3) chiar nu vad rostul punctului 2 din comentariul dumneavoastra

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s